Multi ar raspunde ca un minimum de 8 ore de odihna. Insa raspunsul nu depinde numai de numarul de ore cat stai in pat. In fiecare noapte, ai nevoie de un somn profund si neintrerupt intr-un pat care sa iti ofere suficient spatiu si confort necesar. Dar cel mai mult conteaza cum te simti dimineata : daca te trezesti plin de energie, inseamna ca ai avut un somn linistitor in timpul noptii. Nu exista o formula standard care sa determine exact de cat somn ai nevoie. Ar fi absurd sa credem ca toti avem nevoie de exact aceeasi durata a somnului, la fel cum ar fi absurd sa credem ca toti oamenii ar trebui sa manance aceeasi cantitate de mancare in fiecare zi. In fapt, fiecare dintre noi are un apetit innascut pentru somn care tine de programarea noastra genetica, la fel ca si culoarea parului, inaltimea sau pigmentul.

 

Durata normala a somnului se incadreaza intre 5 si 10 ore, media fiind de 7 ore si jumatate. Numai 1 sau 2 oameni din 100 au nevoie de doar 5 ore de somn, in timp ce o alta mica parte are nevoie de dublul valorii. Dar de cat somn ai nevoie tu ? Ca sa iti poti da seama, incearca sa te trezesti in fiecare dimineata la aceeasi ora, dar schimba orele la care adormi. Dupa 6 ore de somn, te simti fara putere dimineata? Daca dormi cu o ora in plus, ai mai multa energie ? Dar cu 2 ore ? dar nu intotdeauna mai mult e mai bine – e posibil ca prea mult timp in pat sa ii faca pe unii sa se simta adormiti toata ziua. Cel mai bine este sa observi si sa asculti propriile semnale ale organismului si sa iti ajustezi programul de somn in concordanta. De asemenea, trebuie sa tinem cont de faptul ca nevoia de somn se schimba odata cu varsta. Cu cat se inainteaza in varsta, cu atat mai putin somn este necesar. Din copilarie pana la maturitate, nevoia de somn scade la mai mult de jumatate. Spre exemplu, daca un nou nascut poate dormi si 18 ore, la varsta mijlocie odihna necesara poate proveni si 7 sau 8 ore de somn, in timp ce la varste mai inaintate este de ajuns un somn de 6 ore.